Style je website

Als jij wel eens een website hebt gezien die SHE Factory heeft gemaakt, dan is het je vast opgevallen dat die sites een hele duidelijke eigen stijl hebben. Vergelijk maar eens www.vierhetlevenfotografie.nl met www.youarebrilliant.nl . Of www.ownedby.nl met www.demarketingwebshop.nl . Elke website heeft een unieke stijl en dat doen we niet voor niks. Een duidelijke, onderscheidende en unieke stijl is namelijk enorm belangrijk!

Bezoekers op je website moeten namelijk heel snel getriggerd worden, en daarvoor moet de stijl meteen aanslaan. Het is dus heel belangrijk om je stijl goed aan te laten sluiten bij je doelgroep. Als het goed doet, roept die stijl dan ook de goede merkassociatie op. Zo geeft de stijl van Owned By meteen een hele stoere vibe, terwijl die van Vier Het Leven Fotografie meer zacht en warm is. En wat dacht je van www.hulahoopin.nl , die juist weer een hele exotische feel heeft. Denk dus goed na over de stijl van je website, want je merk staat of valt ermee. Wil jij professioneel overkomen en een sterke indruk achterlaten, dan moet dit gedeelte kloppen. Vraag je je nu af hoe? Wij geven je 5 tips om je stijl goed neer te zetten.

Kleuren

We schreven er al eerder over, maar het is dan ook zo belangrijk. De kleuren van je website moeten kloppen met je huisstijl. En als het goed is, klopt je huisstijl weer bij je bedrijf en je doelgroep. Zo is het kleurgebruik van You Are Brilliant vrouwelijk, maar wel met lef. En de website van Hulahoopin’ exotisch en sportief. En de website van ProMa Consulting juist weer heel zakelijk. De kleuren van je huisstijl moeten overal terugkomen op je website, zonder dat het een overkill wordt aan circuskleuren.

Lettertypes

Ook de lettertypes die op je website gebruikt worden, geven een stijl indruk mee. De website van A-line Finance is bijvoorbeeld wel zakelijk, maar door het gebruik van het mooie sierlijke lettertype komt de vrouwelijke touch goed terug. En op de website van B. Your Event Manager komt steeds de karakteristieke B terug.

Top en Footer

Op welke pagina je bezoekers ook komen, ze zien steeds weer je top en footermenu (als het goed is). Die zijn ook heel belangrijk om te zorgen dat klanten blijven klikken en heel makkelijk met je in contact kunnen komen. Ook kun je ze via deze menu’s een direct overzicht van je website en/of social media kanalen geven. Maar dan moet de footer wel weer mooi doorgetrokken zijn in de juiste stijl, zodat ze de aandacht trekken. Op De Marketingwebshop heb je een duidelijk topmenu in een triggerende kleur en springt de footer er met een donkere kleur uit de huisstijl ook goed uit.

Afbeeldingen

Bij jouw huisstijl en website past niet zomaar elke foto. Zorg er dus voor dat in de afbeeldingen die je gebruikt ook je stijl weer terugkomt. Op de website van Efficiency Partners kozen we voor moody, donkere foto’s. Terwijl op onze eigen SHE Factory blogpagina juist weer heel frisse foto’s met felle kleuren staan. Die passen namelijk bij onze cartoontjes, die zo kenmerkend zijn voor onze huisstijl.

Vormen

Waar veel mensen niet zo vaak aan denken is het consequent gebruiken van vormen. Als jij steeds cirkels gebruikt voor de foto’s, zorg dan dat er niet opeens een vierkante tussen staat. Dat ziet er namelijk rommelig uit en zorgt voor onrust bij de bezoeker. Bij You Are Brilliant hebben we steeds een diamantvormig kader voor de foto’s gebruikt, omdat dit heel goed past bij haar logo!

Blokken en indeling

Je wilt een website die prikkelt, triggert en verrast, maar tegelijk ook overzichtelijk en rustig oogt. Dat doe je door heel verstandig om te gaan met de blokken. Een mooie afwisseling van blokken is super, maar door blokken op andere pagina’s te herhalen, komt er weer eenheid in. Hulahoopin’ is daar een mooi voorbeeld van.

Tone of voice

Tot slot is een heel belangrijk deel van de stijl op je website ook de tekst. Hoe spreek je de bezoeker aan, wat is je tone of voice? Ga je voor snel, prikkelend en modern of juist voor rustig, inhoudelijk en uitgebreid? Wat past bij je doelgroep en de stijl van je website?

Kortom: de stijl van je site is iets om over na te denken. Ben je eigenlijk toe aan een nieuwe website? Bekijk ons unieke model voor een website inclusief design en webteksten hier>