Versla het Facebook/Instagram algoritme

Facebook heeft vorige jaar een nieuw algoritme ingevoerd. Heb je het gemerkt? Met de nieuwe manier van werken is het moeilijker om groot organisch bereik te krijgen met jouw bedrijfspagina. Gelukkig hoef je niet werkeloos toe te kijken. Wij vertellen je vandaag hoe je jouw posts aanpast aan het algoritme van Facebook waardoor je hoger rankt en meer bereik krijgt. Je kunt daarvoor de algoritmes van Facebook heel goed gebruiken, dus ook over die algoritmes gaan we jullie meer uitleggen!

Concurrentie op de tijdlijn
Als je berichten maakt dan is het soms best lastig om te concurreren met anderen in de tijdlijn. Ongeveer 90% van de gebruikers bekijkt de Facebook en Instagram tijdlijn mobiel. En deze mensen kijken meerdere keren per dag waardoor de tijdlijn steeds vernieuwd wordt. Het aanbod aan berichten is groot, dus jouw bericht keldert al snel naar onderen. Het bedrijf achter Facebook en Instagram heeft besloten dat bedrijven meer moeten betalen voor bereik en daarom wordt organisch bereik ingeperkt. Alleen berichten die veel interactie hebben, scoren goed. Maar hoe zorg je daar nu voor?

Relevant
Interactie begint bij het authentiek zijn in je marketing. Het Facebook algoritme doorziet steeds beter marketing trucjes en je wordt afgestraft als je content niet relevant is voor je doelgroep. Verder zijn dit de punten waarop het algoritme reageert:

– Liken, delen of reageren op berichten
– De lengte van het kijken naar een post (tekst en beeld)
– De mate van promotionele teksten. (kortingen, vragen om tags of winacties enz)
– Relevantie en actualiteit van je tekst
– Optie als eerste weergeven inschakelen bij personen en/of pagina’s
– Advertenties als nuttig markeren of advertenties verbergen
– Het ontvolgen van personen en pagina’s
– Berichten rapporteren of verbergen

Effectieve marketing
Social media zijn aan de ene kant behoorlijk ingewikkeld maar aan de andere kant kun je online op een hele makkelijke en goedkope manier heel effectief marketing uitvoeren. Echt, als je de social media kanalen goed snapt, dan kun je met weinig budget een hele gerichte doelgroep bereiken en je omzet gewoon verhogen. Maar dan moet je de kanalen wel effectief gebruiken en snappen hoe het zit. Wij gaan je daarbij helpen in onze social media challenge die start in maart. Je kunt je daar nu nog voor opgeven: