Less is more

Waarom een specifieke doelgroep toch effectiever is

Je hebt een prachtige advertentie gemaakt. Goede foto’s. Krachtige, sprekende tekst. Je zet de promotie aan en na anderhalve dag bekijk je vol verwachting de statistieken. Hmm…Het bereik is heel goed, maar het aantal kliks valt tegen en je hebt niet één product verkocht. Wat is er aan de hand?

Fantastisch!

Laten we eens teruggaan naar het maken van je advertentie. Toen je de promotie maakte, moest je ook een doelgroep kiezen. En dan wordt het tricky. De verleiding is namelijk groot om voor een zo groot mogelijk bereik te kiezen. Helemaal als facebook dan ook nog eens enthousiast wordt en jubelt dat je doelgroep FANTASTISCH is! Maar een heel groot bereik is niet altijd het meest effectief voor de verkoop van jouw product.

Sokken

We nemen een voorbeeldje: Ans verkoopt exclusieve, handgemaakte, zijden herensokken (geloof ons, een gat in de markt ;-)). Ze heeft goede foto’s en een pakkende tekst. Wanneer ze haar doelgroep moet instellen, kiest ze voor een zo groot mogelijk bereik: heel Nederland, alle leeftijden en beide geslachten. Facebook beloont Ans met een uitbundig compliment en belooft een geweldig bereik.

En dat bereik komt er ook. Alleen resulteert dat vervolgens maar tot een minimale verkoop. Jammer van het budget dat Ans in de advertentie gestopt heeft.

Met je ogen dicht

Stel je voor dat je in op een kermis meedoet met het ballengooien: je moet een toren van blikjes omver gooien. Dan kun je ervoor kiezen om zoveel mogelijk ballen tegelijk alle kanten op te gooien met je ogen dicht. Van de 30 ballen die je gooit, is er dan misschien wel eentje raak. Conversie? Ongeveer 3 procent. Je kunt ook drie ballen nemen en die heel gericht naar de toren te gooien. Misschien gaat er eentje naast, maar de andere twee zijn raak. Conversie? 60 procent.

Targeten

Zo werkt het ook met je doelgroep. Als je een té brede doelgroep hanteert, ben je eigenlijk een heleboel ballen aan het gooien met je ogen dicht. Terwijl je als je een hele specifieke doelgroep bepaalt, veel minder ballen nodig hebt om je doel te halen. Concreet: als je een hele specifieke doelgroep hebt, kun je heel gericht targeten met je advertentie.

Meer conversie

De kans dat een 19-jarige studente uit Groningen de handgemaakte zijden sokken van Ans koopt, is niet zo groot. Terwijl Ans er wel geld aan uit heeft gegeven om deze studente te bereiken. Had ze zich gericht op mannen van (ik zeg maar wat) tussen de 50 en 65 uit omgeving het Gooi met interesse financiën en luxe producten, dan had ze waarschijnlijk veel meer conversie behaald met hetzelfde advertentiebudget.  

Wil jij aan de slag met jouw doelgroep op social media? Meld je dan snel aan voor onze social media challenge!