Meer omzet? Ga aan de slag met je social media

Ok, ik heb alles best goed voor elkaar. Goed aanbod? Check. Accountant? Check. Website? Check. Visitekaartje? Check. Social media? Sort of….

Herken je dit? Dan is DIT jouw wake-up-call! En laat die maar lekker in je oren door schellen, want als jij geen goed uitgedachte strategie voor je social media hebt, dan mis je omzet. En dan hebben we het niet per se over betaalde advertenties, maar juist ook organische content. Dat klinkt misschien een beetje zwart-wit, maar zo werkt het in marketingland. Een niet goed ingericht social media kanaal is een gemiste kans. Gelukkig zijn wij hier om je te helpen dat in te zien én er iets aan te doen!

Doelgroep

Waarom zou je social media moeten gebruiken? Wat is de kracht van Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter en al die andere kanalen? Het belangrijkste wat je je moet bedenken is dat jouw doelgroep daar te vinden is. Stel dat je op een fysieke bijeenkomst 300 mensen bij elkaar hebt die allemaal in je doelgroep passen en klant zouden kunnen worden. Dan zorg je toch dat je een retestrak verhaal hebt? Doe dat dus ook voor je sociale kanalen. Want dat gaat je resultaat opleveren.

Olievlek

Eén van de grootste veranderingen van onze tijd is dat we heel veel interactie hebben via sociale kanalen. En dat is SUPER interessant. Interactie is namelijk de keyword om groot bereik te krijgen. Denk maar eens aan de goede oude mond-tot-mond reclame. Je zou kunnen zeggen dat daar scherm-tot-scherm reclame bij is gekomen. En dat gaat een stuk sneller! Zie het voor je als een olievlek, of de kringen die je krijgt als je een steen in het water gooit. Hoe meer interactie je krijgt op een bericht, hoe meer mensen je met jouw boodschap bereikt. Zullen we eens laten zien hoe dat werkt?

Netwerk, community, crowd

Wanneer jij een bericht post, dan ziet jouw eigen netwerk dat als eerste. Stel dat niemand uit jouw netwerk reageert of interactie heeft met jouw bericht, dan bereik je dus alleen je eigen netwerk. Leuk voor je volgers, maar het levert geen koude klanten op. Maar stel dat jij jouw netwerk weet te verleiden tot interactie, dan ziet hun netwerk jouw bericht opeens ook voorbij komen. En dat is interessant, want die groep mensen (community voor jou) kent jou misschien wel via via, maar is nog geen volger. Helemaal effectief wordt het wanneer die community ook weer gaat reageren. Dan verschijnt je bericht namelijk op tijdlijnen van mensen die nog helemaal ‘koud’ zijn voor jouw boodschap. En daar zitten dus potentiële nieuwe klanten.

Maar hoe dan?

Of een post viral gaat of niet, dan kan niemand voorspellen. Maar je kunt wel actief werken aan content die voor jouw netwerk aantrekkelijk is om op te reageren. Zo vergroot je je bereik en dus groep koude bezoekers waarvan je warme klanten kunt maken. Daarvoor hebben wij een heleboel tips verwerkt in de social media challenge die eraan komt. Doe je mee?

Meer informatie over de challenge