Stream yourself- vloggen

Jaren geleden kwamen blogs helemaal in. Mensen schreven over hun leven en inspireerden daar duizenden anderen mee. Inmiddels is er de video variant van de blog bij gekomen: de vlog. Maar waarom zou je vloggen?

Vloggen is een leuke manier om aan anderen te laten zien wat je bezighoudt. Sommige vloggers laten simpelweg hun leven zien, anderen hebben een specifiek onderwerp waar ze over vloggen, bijvoorbeeld beauty of health. Er is voor vlogs een grote doelgroep omdat mensen het fijn vinden geinspireerd te worden door middel van dit soort video’s. Er zijn zelfs vloggers die met hun video’s hun brood verdienen, maar dat is natuurlijk een uitzondering. De meeste vloggers maken de video’s als hobby of als een onderdeel van hun marketing. En dat kun jij ook!

DE BASIS
Vloggen is bedoeld om de kijker op een ontspannen manier mee te nemen in de gebeurtenissen die de filmer meemaakt of een kijkje achter de schermen te krijgen. Vloggen moet spontaan zijn. Tegelijk is het wel goed om scherp te hebben wat het doel is van de vlog en hoe de film moet matchen bij je merk. We hebben een aantal SHE Factory tips voor jou!

DOEL
Wat is het doel van je vlog? Wil je mensen laten lachen,  informeren of aanzetten tot een actie? Het is belangrijk om dat heel goed te weten voordat je begint met vloggen. Kies iets waar je blij van wordt, want dat straal je uit op camera.

INHOUDELIJK
1 Ontspan! Een vlog mag niet ingestudeerd over te komen. Dus probeer niet je hele film van te voren te regisseren, maar bedenk de kern van je boodschap en mogelijk drie of vier blokjes. De rest laat je gebeuren.
2 Denk goed na over wat jouw stijl is. Enthousiast en snel of bedachtzaam en wat langzamer. Die stijl mag je omarmen en steeds gebruiken in een vlog.
3 Een vlog mag zo lang zijn als de kijker relevant en boeiend vindt. Ga dus geen tijd volpraten omdat je per se lang wilt filmen. Maar als jij een inhoudelijk verhaal hebt dat tot het einde boeiend is, mag je best een langere video maken. Hou dus goed de statistieken in de gaten. Wanneer klikken kijkers weg?
4 Roep op tot interactie. Hoe meer interactie je krijgt op de vlog, hoe beter je door anderen gevonden wordt. Stel een vraag, deponeer een stelling of roep op tot een actie (volgen, reageren, klikken enz.)

TECHNISCH: opname
Technisch gezien is er een aantal dingen waar je op moet letten. Je wilt namelijk zo weinig mogelijk hoeven te monteren. Dat scheelt tijd en werk en maakt de video authentieker.
1 Vlog in principe horizontaal, dan hoef je niet allerlei montage toe te passen.
2 Zoek goed licht op. Kijk waar de lichtbron (de zon, een lamp, een raam) vandaan komt en zorg dat dit licht vanaf de zijkant over je gezicht valt. Met je gezicht recht naar de lichtbron toe kan ook, maar je hebt dan kans dat je gaat knijpen met je ogen. Zorg dat je totaalplaatje  genoeg licht heeft omdat je anders ruis krijgt in je beeld.
3 Zorg voor goede audio. Je microfoon dichtbij en niet te veel achtergrondgeluid. Harde wind blaast bijvoorbeeld zo in de microfoon dat je waarschijnlijk niets hoort van wat je zegt.
4 Zoek het standpunt dat voor jou het fijnst is. Tip: als je steeds vanuit het zelfde standpunt filmt, dan heb je meteen een mooie eigen stijl te pakken.

TECHNISCH: montage
1 Zorg voor een duidelijke huisstijl. Waar zet je je beeldmerk, met welke dichtheid? Gebruik je titles, muziekjes, slides enz? Let op: gebruik geen beginslide. Je wilt de eerste seconden meteen prikkelen door jezelf te laten zien.  
2 Voor het web kun je prima exporteren in een resolutie van 1080×720.
3 Hou ook goed de keywords in de gaten die passen bij jouw onderwerp en gebruik die in de introtekst en de titel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.